En aquesta segona part del post anterior, intentaré esbossar una classificació de les polítiques públiques d’economia social i solidària (ESS), integrant les tres generacions de polítiques però afegint-ne algunes altres, al meu parer també necessàries, que encara no s’han desplegat a casa nostra.
1. Polítiques normatives
1a. Marc legal
Les lleis i normatives que promulga l’Estat condicionen, per bé o per mal, l’evolució de l’ESS. L’existència, o no, d’una llei general del sector i de lleis per cada subsector; el perímetre que es traci del que és i no és ESS, els camps d’acció i les formes de funcionament que es permetin, les mesures de suport a què les administracions es comprometin…, totes aquestes coses modelen l’ESS. Les instruccions de contractació pública també les podríem considerar com a normatives afavoridores o penalitzadores de l’ESS, segons si són responsables o no.
1b. Marc fiscal
El tracte fiscal dispensat a les entitats d’ESS també les afavoreix o perjudica, a elles i a tot el sector. En la mesura que les diferents administracions de l’Estat tenen capacitat per crear i/o modular impostos, totes poden aplicar política fiscal favorable o desfavorable a l’ESS. Per exemple, els ens locals poden atorgar exempcions o bonificacions a l’IAE o l’IBI per a les iniciatives d’ESS.
2. Polítiques de fertilització
Es tracta de polítiques de futur, que adoben el terreny perquè neixin noves iniciatives d’ESS a llarg termini.
2a. Localització econòmica
L’ESS ajuda a localitzar l’economia i, alhora, la localització econòmica ajuda que sorgeixi més ESS. Tota política pública que promogui la relocalització d’activitat econòmica generarà oportunitats per a l’ESS, bé sigui perquè se’n podrà fer càrrec directament, bé perquè operarà com a activitat auxiliar.
2b. Empoderament personal
Una política que doni poder de decisió i d’acció a la ciutadania en els afers públics (pressupostos participatius, gestió comunitària d’equipaments…) ajudarà a crear el tipus humà necessari per emprendre projectes d’ESS: persones proactives, de mentalitat cooperadora i amb capacitats organitzatives i de treballar en equip.
2c. Associacionisme
El mateix farà una política que fomenti l’associacionisme de la ciutadania, del tipus que sigui (esportiu, cultural, veïnal, reivindicatiu…) i, a més, generarà vincles entre les persones, un dels requisits per emprendre col·lectivament.
2d. Educació cooperativa
L’aprenentatge cooperatiu i del cooperativisme en tots els graons del sistema educatiu ajudarà a crear també el tipus humà propi de les iniciatives d’ESS.
3. Polítiques d’impuls
Aquestes són les polítiques més practicades fins ara.
3a. Polítiques de sensibilització
Difonen l’existència de l’ESS i els seus avantatges entre la població en general o en grups específics com persones aturades, joves i prescriptors.
3b. Polítiques de suport a la creació
Ajuden a la constitució de noves iniciatives d’ESS amb eines diverses: facilitació de tràmits, assessorament i acompanyament, formació, cessió d’espais, identificació d’oportunitats, suport a la transmissió i transformació cooperativa, etc.
3c. Polítiques de suport a la consolidació
Ajuden a la consolidació d’iniciatives d’ESS ja creades i ho fan de formes també diverses: assessorament i acompanyament, formació, cessió d’espais, identificació d’oportunitats, accés a la innovació, etc.
3d. Projectes emblemàtics
Es tracta d’actuacions que funcionen com a referents i com a projectes tractors d’altres: l’emissió d’una moneda social (el Sol-violette per a Tolossa de Llenguadoc), un espai de referència per a l’ESS (el Coboi per a Sant Boi de Llobregat, el Cafè de Mar per a Mataró…), un àmbit de treball (el hub de la bicicleta de Can Picó per a Barcelona, la sobirania alimentària per a Navàs…), una fira de referència (la fira d’intercanvi per a Mieres), etc.
4. Polítiques d’ús
Sorgeixen d’invertir la pregunta pròpia de les polítiques d’impuls (“Què podem fer per l’ESS?”) i preguntar-se: “Què pot fer l’ESS per a la ciutat?”. N’hi pot haver tantes com àmbits o problemes socials. Per exemple:
4a. Polítiques d’ocupació mitjançant l’ESS: promoció de cooperatives de treball, de cooperatives de serveis de persones autònomes, de cooperatives d’activitat i emprenedoria, de centres especials de treball, etc.
4b. Polítiques d’habitatge mitjançant l’ESS: promoció de cooperatives d’habitatge en règim de cessió d’ús, de masoveria urbana, de cohabitatge sènior, etc.
4c. Polítiques alimentàries mitjançant l’ESS: promoció d’horts comunitaris, de grups de consum agroecològic, de botigues de queviures ecològics, bancs de llavors, bancs de terres, etc.
4d. Polítiques de finançament: promoció de comunitats autofinançades, fons d’inversió compartits amb Coop57 o Fiare, etc.
4e. Polítiques d’energia: compra d’energia verda a SOM Energia per a habitatges públics, bancs d’energia contra la pobresa energètica, instal·lació de plaques fotovoltaiques per SOM Energia a les teulades d’equipaments, suport a projectes eòlics comunitaris, etc.
…
5. Polítiques de coneixement
Per últim, cal engegar actuacions per conèixer, millorar i avaluar l’ESS i les polítiques públiques que hi donen suport. Genèricament, les podem anomenar polítiques de coneixement.
5a. Polítiques de detecció i coneixement de l’impacte
Són actuacions adreçades a mapar, conèixer i mesurar l’impacte social de l’ESS. Per exemple: finançar la realització del PamaPam en un territori, dur a terme una enquesta com les proposades a la “Guia per mesurar l’economia social i solidària des dels ens locals”, de la Diputació de Barcelona.
5b. Polítiques de recerca
Són actuacions de recerca aplicada que ajuden a la millora, la innovació i el desenvolupament de les iniciatives d’ESS i de les polítiques públiques que hi donen suport.
5c. Polítiques d’avaluació de la mateixa política pública d’ESS
Són actuacions per avaluar l’eficiència, la implementació i l’impacte de les polítiques d’ESS; per exemple, fer avaluacions d’impacte utilitzant la metodologia SROI (Social Return on Investment).
Sembla lògic imaginar-se que un pla estratègic local d’ESS ha de contenir actuacions de la majoria d’aquestes polítiques. Totes aquestes actuacions són necessàries, però no suficients. En la tercera i darrera part d’aquest comentari sobre les polítiques públiques d’ESS parlarem de com l’economia ha de ser un joc de suma zero i que, per tant, si volem fer créixer l’ESS, alhora, haurem de fer decréixer el que progressivament hauríem de poder considerar l’altra economia, l’economia capitalista.