Es pot ser una catalana o escocesa, un sahrauí o quebequès i estar implicat activament en una iniciativa d’economia solidària i manifestar-se a favor de la independència de Catalunya, Escòcia, el Sàhara o el Quebec respecte dels estat espanyol, britànic, marroquí o canadenc, respectivament, o bé al contrari: estar a favor de mantenir-se dintre d’aquest estat.
De la mateixa manera com es pot ser independentista catalana, escocesa, sahrauí o quebequès i no participar i, fins i tot, estar en contra del cooperativisme o de l’economia solidària. Una cosa no demana l’altra, ni al revés tampoc.
Aclarit això, sí que podem detectar generalment algunes coincidències i lligams entre l’economia solidària i els moviments independentistes, quan l’hegemonia del procés correspon, o almenys és compartida, per sectors significatius de les classes populars:
- La importància dels procediments democràtics en la presa de decisions: dret a decidir, sigui dels socis i sòcies d’una entitat, sigui de les dones i els homes d’un país.
- L’arrelament a la comunitat pròxima, l’èmfasi en la defensa del territori, en el desenvolupament local, en l’autoorganització comunitària per satisfer les pròpies necessitats.
- El desig d’autonomia en la gestió i, si de cas, d’una articulació de baix a dalt, confederal per tant, on sempre la sobirania recaigui en darrera instància en la comunitat propera, sigui la cooperativa en un grup cooperatiu, sigui la nació en un estat plurinacional o en una confederació d’estats.
- El desig que la sobirania sigui plena; per tant, no únicament política, sinó també econòmica. L’economia solidària constitueix una poderosíssima eina per construir una economia autocentrada, independent d’interessos forans, sigui l’antiga metròpoli, el capital financer global o bé les corporacions multinacionals.
A casa nostra, el desenvolupament del catalanisme i del cooperativisme, tots dos datats en el segle XIX, discorren paral·lelament i transvasen persones i idees a través d’una munió de rierols. Podem afirmar que els ideals catalanistes, republicans, obreristes i cooperativistes es barregen sovint i s’encarnen en figures com Roca i Galés, Salas Anton, Joan Peiró o Pérez Baró. El mateix trobem a nacions sense estat com el País Basc o el Quebec. No és pas casualitat. Les comunitats nacionals que no tenen un estat propi encara se senten més desateses que les classes treballadores de la nació o ètnia dominant i, per tant, si aconsegueixen sobreviure com a poble és perquè s’han organitzat comunitàriament per obtenir allò que l’estat no els donava. Aquesta dinàmica autoorganitzativa acaba plasmant-se, quan es tracta de resoldre necessitats materials, en cooperatives de tota mena i en altres iniciatives d’economia social i solidària. Mondragon al País Basc, la cooperativa Desjardins al Quebec, les cooperatives agràries a Moçambic o les de crèdit a Irlanda són bons exponents d’aquest fenomen d’autoorganització popular davant l’empobriment causat per l’acció, o l’omissió, de l’estat central o de la metròpoli.
Al llibre Per una economia solidària en una Catalunya lliure, editat per Icaria, amb la col·laboració de la Xarxa d’Economia Solidària i el suport de la Fundació Josep Irla, quatre jordis, l’Estivill, en Valls, en Via i jo mateix, aprofundim en aquest tema i acabem formulant un joc de vint línies estratègiques, inspirades en l’economia solidària, per tal que una hipotètica, i per nosaltres desitjada, Catalunya lliure, faci els primers passos de la seva independència per un camí que ens porti a sortir, no sols de l’Estat espanyol sinó també del neoliberalisme i el productivisme.